Välkommen till min nya blogg!

Det här är min nya blogg om min stora resa som jag ska göra i höst, jag ska nämligen vara utbytesstudent ett år i USA. I den här bloggen får ni läsa om mina förberedelser inför året och självklart så skriver jag och berättar under året också!

Tänkte berätta lite varför jag kom på tanken att åka som utbytesstudent, vilken organisation jag ska åka med samt vilka förberedelser jag redan hunnit med!

Jag har redan som liten älskat och varit väldigt fascinerad av USA och då speciellt High School. Det verkade så coolt att få gå på High School och högsta önskan var ju att faktiskt få göra det! När jag sedan några år senare fick veta att det faktiskt var möjligt att uppleva detta under ett helt år så var det självklart att jag ville dit. Men det har gått i perioder, vissa då jag absolut inte vill, och andra när det är det jag mest av allt skulle vilja. Eller att säga att det var något jag absolut inte ville är nog fel, jag har alltid velat innerst inne men har tvekat ganska mycket. Det är en stor resa och ett stort ansvar att klara sig själv ett helt år på andra sidan jordklotet. Men samtidigt så spännande. Tanken på att sedan gå om ett år var inte så lockande och det har väl varit den största spärren, men så för någon månad sen bestämde jag mig för att åka.

Vi kollade på lite olika organisationer, jämförde priser och andra saker tills vi kom på att Explorius var det bästa! Någon vecka efter skickade vi in en intresseanmälan, som vi sedan fick svar på efter bara några dagar, vi var antagna till en intervju! Intervjun bestod i två delar, en med mina föräldrar där vi diskuterade priser, regler, tankar och frågor. Sedan var det en halvtimmes intervju med bara mig, både på engelska och svenska. Det gick bra, men jag blir så galet nervös på intervjuer så något lugnt och sansat var det inte (i alla fall inte i mitt huvud!). Engelskan var hemsk, jag fick inte fram orden och tappade bort mig visste inte vad jag skulle säga. Jag kan mycket bättre det vet jag då jag satt och tänkte igenom på ett ungefär vad som skulle kunna komma för frågor och vad jag då skulle svara på de, men när det sitter en person och lyssnar och analyserar ens engelska och svar, då blir det inte som man tänkt sig. Efter intervjun tackade hon och sa att hon nästa dag skulle skicka in papperna till Stockholm där deras huvudkontor i Sverige ligger. Hon sa att de skulle skicka papper tillbaka med ett Ja-tack kort som man skulle fylla i och skicka in om man ville ha platsen. Sagt och gjort, vi fick papperna och har nu fyllt i dom så imorgon ska vi posta dom!

Här börjar den största och kanske bästa resan i mitt liv, och ni ska nu få ta del av den!


Kommentarer
Postat av: Josefin S

Fy vad coolt Edda!! Vi åker samtidigt till USA med samma organisation! :D :D Åker också med explorius :D Hur går det med ansökningarna?? Jag är helt klar, valde södra regionen men kunde inte bestämma mej för vilken stat :P Vad ska du välja??

2009-12-27 @ 20:04:40
URL: http://josefinsusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0