Ambassaden

Nu är jag äntligen hemma efter en lång dag på Ambassaden.

Vi åkte dit till ca halv 10 imorse (hade tid kl 10), det var verkligen världens längsta kö så det var bara att börja köa. Det var ca 30 grader ute så man höll helt ärligt på att dö. Runt 20 över 11 kom jag fram och fick komma in. Vakten vid dörren ropade "next" så jag gick dit. Han kollade mitt pass och såklart säger han:

han - hurri? (uttalar det Hurry såklart)
jag - yes
han - is your last name hurri?
jag - yes it is, (skrattar lite)
han - well, are you in a hurry? (skrattar också lite)
jag - no i'm not.
han - haha good!

han ber att få kolla på mitt kvitto på att jag betalat avgiften samt kuvertet och ett till papper, när han sett allting så ber han mig komma in, jag får lägga alla mina papper och min tröja i en låda precis som på en flygplats. Jag går igenom metallgrejen och får tillbaka mina grejer. En till vakt ber mig gå upp till vänster om bilarna och in genom dörren, jag gör som jag blir tillsagd och sätter mig och väntar på en stol. När alla som satt före mig kommit in så får jag gå fram till en lucka där det är en man som pratar svenska. Han vill kolla på alla mina papper och så sorterar han ut de papper som han inte behöver och de får jag tillbaka. Han frågar även lite vart i USA jag ska, om jag pratat med familjen, om jag har några syskon och vilken maskot skolan har. Dessa frågor ställde han för att vara social eftersom det inte var själva intervjun. Jag blir bedd att sätta mig på en stol. Alla andra som inte heller fått komma till sin intervju sitter också där och de har BBC world news på tv.

Efter ca en timme så ropar de mitt namn och ber mig komma fram till lucka E. Jag går dit, och där sitter en amerikansk man, han ber mig placera mina fingrar på högra handen på en apparat som sen tar mina fingeravtryck, samma med vänster hand och tummarna. När det är gjort frågar han om jag går på High school här i sverige och jag svarar att jag gått första året. Så frågar han om jag bor hemma och vad mina föräldrar jobbar med, ifall jag har några syskon och vad de jobbar med. Han frågar även om jag varit i USA förut och vart jag var då. När han var klar gav han mig ett papper och sa att jag MÅSTE ha med mig det här till flygplatsen och att jag absolut inte får lägga ner det i resväskan samt att mitt pass och visum kommer inom en vecka. Jag tackar och går ut.


Så gick det till och jag var där i 3 timmar, från halv tio till halv 1. Det känns jätte skönt att ha det gjort och det var inte alls så läskigt som jag tänkt mig. Någon mer som var på Ambassaden idag eller som ska dit snart?

Nu kan jag äntligen fokusera på att säga hejdå till mina nära och kära och såklart packningen. Måste kolla upp vad det är för viktregler på mina inrikesflyg så att jag slipper betala massa övervikt. Känns jobbigt att börja resan med att betala en massa onödiga pengar.

Kommentarer
Postat av: Amanda

menar du kokboken? det fanns lite bra saker men mycket fisk, palt, leverpastej och såna saker också :P

2010-07-15 @ 21:08:08
URL: http://amandatamme.blogg.se/
Postat av: felicia

Då lägger jag till dig nu :D

2010-07-15 @ 21:52:24
URL: http://feliciabs.blogg.se/
Postat av: niklas

2010-07-16 @ 02:05:53
URL: http://n
Postat av: niklas

Du ska också åka 10 :e va? Var flyger du sen från New york?

2010-07-16 @ 02:06:33
URL: http://niklasiusa.blogg.se/
Postat av: niklas

Ok, det lät som en liten omväg ;) ja, jag ska flyga till philadelphia- Chicago- Minneapolis :)

2010-07-16 @ 19:09:47
URL: http://niklasiusa.blogg.se/
Postat av: olivia

haha ja i vissa chokladmuffins! ;);)

2010-07-17 @ 14:07:59
URL: http://picoh.blogg.se/
Postat av: F E L I C I A

Haha ja, men det var kul!Men herregud Edda! Vad ska du till USA och göra? Hur länge stannar du? :O

2010-07-23 @ 23:47:20
URL: http://flickamedkjol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0