Informationsmöte

Hejsan!

Det har varit en händelserik helg i Stockholm! I fredags var jag på Talang med mina föräldrar och kollade, i lördags gick jag runt på stan med min språkresekompis Agnes som jag inte träffat på två år. Hur kul som helst. Och nu har jag precis kommit hem från Informationsmötet för Explorius.

Dagen började kl 11 med ett SLEP-test. Det var hur lätt som helst, med ett undantag för någon enstaka fråga. Men det kan ju helt bero på mitt fina lilla vokabulär som inte vill sammarbeta ;) Men det var verkligen lätt. Till exempel så kunde det vara en katt som satt bredvid en bil, så skulle man lyssna på en röst som sa "A - the cat is sitting on the car, B - the cat is sitting next to the car, C - the cat is walking around the car, D - the cat is lying under the car" Så skulle man fylla i rätt alternativ. Läsförståelsen var i samma nivå ;) Och jag överdriver inte, det var seriöst såna frågor! Efter 71 frågor på läsförståelsen och 74 på hörförståelsen så hade vi en timmes paus. Så jag, mamma, pappa, Cornelia, Johanna, Monica och Hasse gick och åt lite. Vi åt en macka som var hur god som helst.

Halv två satte det igång igen, de pratade lite allmänt om organisationen, om avresan, värdfamiljen, kulturkrockar osv. Sedan hade de även några som var iväg förra året och en mamma som har en son i USA nu. Det var en kille som varit i Austrailen, två tjejer som varit i Nya Zeeland, en tjej som varit i Kina samt två tjejer som var i USA. De berättade lite hur de upplevt sitt år, regler, skolan, kulturen osv. Samt att mamman berättade lite hur hon upplevt året och hur hon hade uppfattat att sin son hade det. Det var hur roligt som helst att få höra "elever" berätta och inte att bara explorius berättade deras "historia". De har säkert mycket erfarenhet, men det är alltid roligare att höra någon som faktiskt varit där berätta.

Det pratades även mycket om fester, visum och hur länge man får stanna kvar efter att skolan slutat. Fester fick man gå på, även om det inte rekomenderades, då det kan skapa dåligt rykte av till exempel lärare, föräldrar osv. Men om man blev "påkommen" med att dricka eller vara påverkad så blev man hemskickad med nästa plan. De berättade att det är ofta polisen kommer förbi, ber alla blåsa och de som är påverkade åker fast. Så ska man på fest, så håller man sig nykter! Mamman berättade även att hennes son hade fått beröm (även de andra som var nyktra) på en fest av poliser som sagt att det var duktigt av dom att de vågat säga nej.

Visum var en krånglig process som jag uppfattade det, man skulle ha med sig det och det, man skulle göra det när man fått dom papperna, man skulle ta alla frågor som kunde tänkas låta "är du terrorist?" "tänker du mörda presidenten?" osv helt seriöst. Skrattade man eller skämtade bort det så fick man inget visum.. Galet. haha, men det ska nog gå hur bra som helst.

Sedan fick jag veta att om visumet till exempel går ut 15 juni (bara för att det var det exemplet dom hade), så fick man stanna 30 dagar efter att det gått ut. Alltså får man stanna i landet fram tills 15 juli. Men de sa att man helst skulle ha några dagars marginal, då de inte tog hänsyn till ifall det skulle komma ett åskmoln eller något annat som kan ställa in flyg.

Vi satt där inne från halv 2, till halv 6 så att det blev mycket information på "kort" tid kanske ni förstår. Men vi fick ett stort kuvert, med papper om ALLT verkligen.. haha och även en "handbok" där det står lite allt möjligt, har inte läst än.

Nej nu ska jag sluta babbla på, om det är något ni undrar! KOMMENTERA!!!! :)

Kommentarer
Postat av: Julia

Hej! jag har länkat dig, jag ska också till usa! du får gärna länka mig!

2010-05-18 @ 19:07:02
URL: http://begin.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Hej! Ska vi länka till varandra? :)

2010-05-20 @ 22:54:23
URL: http://livingusa.blogg.se/
Postat av: Josefin

jaa jag är jätteglad för att jag fått en familj som verkar så bra :D Hoppas du får din snart också! :)

2010-05-25 @ 16:11:05
URL: http://josefinsusa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0