SVAR PÅ FRÅGESTUND


Steph om less accent?:

kan du inte spela in en videoblogg på engelska så vi kan få höra? :)

och sen en fråga till frågesunden om det inte är försent: Vet du om livet utanför skolan är som i alla filmer, sådär med fester å sånt där? :P

Jo det kan jag absolut göra! Ska komma på något att prata om bara, som du kanske sett i mitt tidigare försök så gick det inte så bra att vara spontan ;). Asså vissa lever ju livet där dom festar och sånt, precis som vissa i sverige. Men det är väldigt likt sverige faktiskt, man umgås, går till ett köpcentrum, på bio, bowlar osv.

 

Madde om Competition day 1:

Vilka pyramider får man göra i Lvl1 och lvl2 där borta? :P och vilken gymnastik är det i dom klasserna? :P

Jag har inte så stor koll på Level 1 men det är som Nybörjar klassen i sverige. Level två är det extention, prep, lib på prep, i pyramid är lib extended tillåtet om man håller i en annan topp. Här är en bild på våran pryamid som vi har i Level 2.

Gymnastik är på level 2, stillastående flickis, rondat flickis, och handvolt (front walkover). På level ett är det front walkover, back walkover, ronat, och hjulning som gäller tror jag.


NATALIEGOESAMERICAN om Columbus Ohio:

aaah! fett tungt att ha lektioner med dansarna från step up 3D!! :D men jag trodde filmen hette street dance 3D, eller finns det en till? ;) hehe

Haha ja det var rätt coolt! Dock var det bara hon Kendra, eller bara och bara.. haha du jag har ingen koll, jag har inte ens sett Step Up 3d, vill jätte gärna dock.

 

Emma ([email protected]) om Columbus Ohio:

Hej :) jag har precis fått placering i ohio och jag är rätt så säker att det är i staden Barberton som ligger i nordöstra ohio. Hur är det att bo i ohio? Hur är naturen och vädret? Hur är människorna? Är dom supertroende? Är det lantligt? Har du vart i närheten av barberton? Hehe många fråger men man är ju lite nyfiken :D ha det bra!! :)

Åh gud va roligt grattis! Ohio är underbart, sådär amerikanskt, inte så mycket storstad men ändå inte bondigt. Naturen är fin, lite som en vanlig stad i sverige, inte så mycket höghus dock, och inte mångar bor, vet faktiskt ingen som bor i en lägenhet. Vädret är varierande, haha när jag kom hit i augusti så var det över 30 grader i någon månad, så vart det lite kallare, runt 20 med vissa undantag då det blev varmare igen. Sen fick vi snö i december vilket är väldigt ovanligt, och med snö menar jag någon cm som smälter bort efter ett par dagar. Sen är grejen med snön, den kommer och går. Du kommer se amerikaner som freakar ut pågrund av den massiva snömängden ;) haha och som ett exempel på hur vädret skiftar, vi hade snö under jul, sen 31 december hade vi 17+ och ingen snö alls. En vecka senare snöade det igen. Människorna är supertrevliga och vissa är supertroende men det är inte så att man blir galen eller märker av det. Jag har kompisar som tror på gud och går i kyrkan minst en gång i veckan emn det märker man knappt av. Det är lantigt på vissa ställen men inte mer än i sverige skulle jag säga. Eller jo, det är det nog haha men det är rätt mysigt. Jag har aldrig hört talas om den staden så jag gissar på att jag inte varit där ;) Det är lugnt, man är nyfiken innan man åker, det vet jag. J Desamma

 

elin om FRÅGESTUND.. :):

är det mycket mer reklam på tv i usa?

Ja det är reklam hela tiden känns det som, men man vänjer sig och tänker inte på det. Deras reklampauser är inte så långa dock.

 

elleee om FRÅGESTUND.. :):

1. vad har du fått för konstiga frågor om sverige? (har hört att folk brukar få det haha)
2. har du vart på någon typisk amerikansk fest med domdär röda muggarna och allt som hör till? isf berätta lite om den!
3. får du dricka alkohol för din värdfamilj?
4. vad är det bästa/sämsta med ohio? och med din värdfamilj? (tänkte om du har några jobbiga regler eller något)
5. hur har du haft råd med det här?
6. berätta något om usa som du verkligen inte hade väntat dig skulle va så (hoppas du förstår frågan, vet inte riktigt hur jag ska formulera mig)
7. är det mycket drama osv på din skola? mycket rykten och sånt?
8. har du någon såndär riktigt snygg amerikansk killa på din skola? alltså som dom snygga kända killarna man ser haha.

1. Jag har fått MASSA frågor, allt från om vi har datorer, bilar, ipods,  sjukhus, mcdonalds, om vi vet vem Brad Pitt är och om vi lyssnar på Eminem och om vi i så fall översätter hans låtar till svenska, om vi pratar engelska i sverige (alltså som språk, istället för svenska), ALLT möjligt.

2. Nej ingen fest har jag varit på, det är ju förövrigt inte tillåtet att festa/dricka medans man är här. Eller jag antar att man kan gå på en fest men man får inte dricka, men de avråder en från att ens gå dit. Men röda/blå muggar har jag druckit ur MASSA gånger ;) haha

3. Nej, det är inte ens tillåtet för organisationen jag åker med.

4. Bästa med Ohio är att det inte är någon Storstads-stat så allt är väldigt dagligt-amerikanskt om du förstår vad jag menar. Sämsta är väl att det inte är en storstads-stat, haha inte så många affärer, inte där jag bor, dock har vi ju underbara Columbus 2 timmar bort. Bästa med min värdfamilj är att jag kommer superbra överens med en av mina värdsystrar och att hela familjen håller på med cheerleading/dans precis som jag. Sämsta är väl att vi hela tiden har något planerat, så det är alltid fullfart, fast det är faktiskt rätt bra ibland J Trivs jätte bra dock.

5. Jag har väldigt snälla föräldrar + att jag jobbade på McDonalds i 7 månader innan jag kom hit för att spara egna fickpengar osv.

6. Jag hade inte så mycket förväntningar. Men ett exempel jag kan komma på nu är att man alltid tror att alla cheerleaders ska vara elaka och kaxia (tack vare filmer). Men dom är faktiskt supertrevliga även i USA, haha säger lycka till och sånt till en. J

7. Det är ALLTID något som är igång, ett rykte, någon som bråkar. Det är inte high school utan dramat, så är det bara.

8. Haha nej, ingen kändis-snygg kille. Några ”snygga” killar har vi väl, men ingen sådär ”WOOW-Snygg” haha, dom flesta svenska skulle säga att dom var helt ok medans dom anses supersnygga här .


elleee om FRÅGESTUND.. :):

juste! du kanske har svarat på frågan förut men tänker och drömmer du på svenska eller engelska?

Det är olika, ibland blandar jag språken. Haha samma sak när jag tänker, speciellt när jag räknar. Tänker vissa siffror på svenska och vissa på engelska.

 

e om FRÅGESTUND.. :):

vet du någon mer utbytesstudent som har en blogg som också är cheerleader ? :)

Nej tyvärr det gör jag inte, om du går igenom länkarna jag har nere till vänster så kanske du hittar någon

 

Ana om FRÅGESTUND.. :):

1. Hur upplevde du hur det var att skaffa vänner?
2. Första dagen i skolan, är det lätt att hänga med någon på lunchen?
3. Hur stor är din skola?
4. Hur är din värdfamilj och känner du dig hemma där? T.ex kan du gå och ta ett glas mjölk/juice/vatten när du vill?
5. Du som är väldigt fin, är killarna nyfikna på den svenska utbytesstudenten? :D

Kram!

1. I början var jag nervös och jag tror många var ”rädda”/nyfikna men efter någon dag var ALLA supertrevliga och så fort någon fick veta att jag var från sverige så blev alla supernyfikna. Det var väldigt lätt dock.
2. Hehe jag kommer låta som en tönt, men jag tvingade min värdsyster att följa med första dagen för jag var så nervös över att gå fel eller att inte hitta någon att äta lunch med. Dock gick det superbra att hitta överallt och hon satt med mig på lunchen, efter det så sa ett par snälla tjejer att jag kunde sitta med dom, där jag sitter även nu, fast inte för att vara med dom haha.
3. För mig så är min skola stor då mitt gymnasium endast hade 200 elever, men det är en rätt liten high school på 900 elever.
4. Min värdfamilj är bra, trivs superbra. Och jag känner mig absolut hemma, det var en av de första sakerna dom sa till mig, jag bor här nu och då får jag bete mig som att jag bor här också. Så är jag hungrig så går jag och äter något. Det var lite jobbigt i början men det gick bättre.
5. Haha tack du, ja ALLA killar är nyfikna, eller nej nu ljög jag. Majoriteten är, alla vill prata med mig, fråga frågor, flörtar med mig osv. Rätt underhållande men jobbigt för mig som lätt blir blyg.
kram

 

Ana om FRÅGESTUND.. :):

Jag glömde några frågor;
Hur är läxorna?
Och hur går det till när man väljer kurser och sånt, är det fritt fram att välja vad man vill eller finns det några obligatoriska ämnen? :D

Läxorna var jobbiga i början men det dog ut, har läxa lite då och då i historia, och min engelska lärare gillar att ge läxor varje dag men det är oftast rätt lätt. Sen har jag inga läxor i resten av min ämnen, såklart pluggar jag inför prov osv. Jag var tvungen att läsa Historia, Government (statskick) och engelska, sen var det fritt fram för mig. Det är dock olika från skola till skola

 

Madde om FRÅGESTUND.. :):

När fick du din värdfamilj?
Och när anmälde du dig till usa? :)

Jag gick på min explorius intervju i november/ början på december. Och skickade in alla papper osv i januari/februari. Familj fick jag i slutet av maj

 

Giina ([email protected]) om FRÅGESTUND.. :):

tycker dina kompisar att ditt liv är konstigt i Sverige? typ kompisar,skola och sånt :P

Ja speciellt när jag pratar om min kompis Gina.. då tänker dom ”men herregud..” haha nej jag skoja J Dom tycker skolsystemet är både bra och annorlunda, de där med att längre raster, sovmorgon, sluta tidigt osv.. haha allt annat tycker dom väl bara är coolt för att det inte är USA.. haha

 

emma om FRÅGESTUND.. :):

ska du tävla snart ? skulle du inte kunna lägga ut en film när ni tävlar , om du får ?

du verkar ha det jättebra , funderar också på att åka bort ett år, men jag vet inte än haha.

kram!

Jag kom faktiskt precis hem från en tävling J nästa tävling har vi i februari. Jag ska försöka få tillåtelse att få göra det, annars finns det bilder från helgen uppe. Ja jag har det superbra och du ska absolut ta chansen om du får den! Det är det enda jag har att säga, jag tvekade också men jag ångrar inte en sekund att jag åkte och det är värt varenda liten dag jag måste gå om och vartenda öre som jag betalat.

 

Sigrid om FRÅGESTUND.. :):

Vilket lag gick du i i sverige?:)

Först gick jag ett par månader i Black Shadows Allstars som sedan lades ner, och då startades Dala Cheer Extreme upp som höll ett år (dog förra året i mars). Små falu-lag är det så jag vet inte om du hört talas om dom.

 

milea  ([email protected]) om FRÅGESTUND.. :):

Jag har några frågor :)
1. Hur är Ohio? Vädret, är det som i sverige, eller är det mer fuktigt osv.?
2. Vad föredrar du, svenska killar eller amerikanska killar?
3. Är det många killar/tjejer som är väldigt nyfikna om dig och sverige?
4. Och är alla mycket mer sociala, asså vågar fråga. Inte så blyga, typ fråga dig vad som helst fast inte liksom känner dig? :D

Kram!

1. Ohio är bra, vädret är liknande, varmare på sommaren och vintern men inte så att vi inte har snö och kallt. Det är väldigt varierande, kan gå från 20+ till 0 grader på två dagar. Haha

2. Asså skulle jag kunna så skulle jag blanda dom. Amerikanska killar är så mycket mer framåt och inte alls blyga, men samtidigt gillar jag svenska killar på ett sätt. Haha

3. Ja alla är supernyfikna J

4. Ja haha det kommer fram random folk och frågar mig saker ibland och när det var ”hug a swede day”-eventet på facebook så hade någon kille jag aldrig sett förut hört om det och kom fram och kramade mig och förklarade att det var för att man skulle krama svenska människor.

Kram


Amanda om FRÅGESTUND.. :):

Kommer du tävla worlds med ditt cheer lag?:)

Nej, men min värdsyster som är i Senior 5 laget tävlar så jag åker ner med familjen J Worlds är bara för level 5 lag, och mitt lag är level 2.


Anonym om FRÅGESTUND.. :):

Hur mkt kostar det att vara med på aktiviteter/klubbar/sporter?

I skolan är det gratis men man måste köpa kläder osv själv. Jag är inte med i något skollag dock, jag tränar i ett lag utanför skolan, ett Allstar lag. Det kostar lite mer, eller massor mer. Det är faktiskt riktigt dyrt men jag är ju bara här ett år så man får offra sig lite.


Kommentarer
Postat av: Therése

SV: Ja dom är grymma! :D



Gud vad roligt det är att läsa dina svar på frågorna :) Det verkar helt underbart! Vet inte om det står någonstans, har inte hunnit att läsa igenom alla inlägg ;) Men varför valde du just Ohio? Lite nyfiken :D Och har du bara varit i Ohio eller i flera... stater/städer? Hehe :) Kram på dig!

2011-02-02 @ 19:34:42
URL: http://theresehyden.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0