Svar på kommentar! :)

Fick en förfrågan om att skriva mer om förberedelserna.
Så, tänkte ta allting från början väldigt grundligt (nej jag är inte så duktig på att uttrycka mig). Och jag kan bara tala för Explorius, vet inte hur det fungerar på andra organisationer.

När man väl valt en organisation man vill åka med så skickar man in en intresseanmälan. De kommer höra av sig om en intervju och du får en massa papper hemskickade som ska fyllas i. Där får du fylla i lite varför du vill åka, hur du är som person, om du är religiös, om du skulle kunna tänka dig gå i kyrkan, bo i en familj med en annan religion eller en annan etnicitet. Dina föräldrar ska även skriva lite om hur de känner för resan och vad de tycker. Dessa papper ska sedan tas med på intervjun.

Intervjun är indelad i två delar, en med dina föräldrar och en själv på engelska/svenska. När dina föräldrar är med så kommer de mest gå igenom regler och allmäna frågor som ni har. Sedan kommer du att ha en egen intervju med henne/honom. En del på svenska men även på engelska, många av de frågor från papperna du fyllde i kommer att komma med. Lite om dina förväntningar och funderingar, vad du tycker om att göra på fritiden och allmän fakta om dig själv.

Efter intervjun kommer du få ett Ja tack kort som du ska fylla i och skicka tillbaka. Du kommer även att få ett mail där du får inloggningsuppgifter till en internet sida. Där ska du fylla i sidor om tex. dig själv, dina intressen, läkarbesök (du ska göra ett läkarbesök och även göra tbc-test och ta Hepatit A vaccinering), på skrift av lärare och rektor. Du ska skriva ett personligt brev och dina föräldrar ska skriva om dig och vad de tycker. Det kommer även finnas en fotografi-del där du kan ladda upp fotografier på ditt liv (familj, dig själv, kompisar, osv). Allt detta är såklart på engelska.

När du sedan skickat in allting då är det bara att vänta på en familj. Jag är där, ska ta min andra hepatit A&B spruta på fredag och sedan i Maj har vi en "informationsträff" med alla som ska till USA 2010/11. Vad som händer där återstår att se! Kommer såklart att blogga om det! :)

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa konkreta frågor på det du vill veta. :) Jag vet inte riktig vad jag skulle svara, men om du ställer frågor så ska jag svara så gott jag kan! :) Sedan är jag inte så duktig på att förklara mig i text, men jag hoppas det duger!

Så, alla med frågor. KOMMENTERA DOM! :)

Kommentarer
Postat av: Madde i USA

Yes, stämmer bra! :) Gud vad roligt! Det är verkligen det bästa jag gjort det här! Kan inte fatta att det är bara ungefär 3½ månad kvar!!!

Explorius har fungerat superbra, de är alltid snabba med att svara på mail och hjälp till.

Däremot är jag inte helnöjd med min am. org. som jag blev tilldelad.

Jag stormtrivs verkligen i USA, är mitt nya hem, helt klart. Älskar det Amerikanska livet!

Har du fått placering, värdfamilj och allt? Vet du vilket datum du åker?

2010-02-13 @ 17:32:07
URL: http://mariamartinamadeleine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0